lørdag 24. september 2016

Det er nå det starter!

5 måneder på sjøen er over. 5 gode måneder full av nye opplevelser, nye erfaringer og gode møter. Jeg gikk jo av med alderspensjon i slutten av april. Å bli pensjonist er jo en rimelig stor forandring i livet. Når jeg så fram til det var det som regel med glede og forventning - og med planer - først og fremst planen om å seile. Jeg trente for å holde meg klar til å kaste loss. Jeg studerte kart og ruter, jeg fiksa skua, ja mye av det jeg gjorde var med tanke om å kunne gjøre og klare en lengre soloseilas. Nå er den gjort og jeg har allerede begynt planlegginga av neste seilas. Tror kanskje jeg har fortalt om den i et tidligere innlegg, men kan jo godt repetere: Oslo - Lindesnes - Orknøyene - vestkysten av Skottland - rundt Irland - tilbake til Skottland - Caledonien kanal med Loch Naess - Lindesnes - og tilbake til Oslo.

Men før det er det jo nesten 7 måneder jeg plutselig er pensjonist. Ja plutselig fordi jeg har nesten ikke kjent på pensjonisttilværelsen de siste 5 månedene. Jeg gledet meg til å bli pensjonist, ikke fordi jeg ikke hadde et godt og meningsfylt arbeid. Å ha fått lov til å arbeide med mennesker var meningsfylt fram til siste arbeidsdag. Men jeg hadde lyst å realisere noen drømmer mens jeg ennå kunne. Og jeg håper og tror jeg kan klare det i mange år framover. Men - nå skal jeg plutselig være 7 måneder på land uten at jeg må møte på jobb 5 dager/netter i uka! Det er jo nå forandringen virkelig utfordrer meg. Imorra er det ikke en ny havn jeg skal nå. Men jeg må jo ha et eller annet jeg må nå! Vet godt at dersom jeg bruker dagen til å sove, surfe, sløve - ja da visner jeg. Hmmm. Altså må jeg fylle dagen med noe. Har allerede vært oppe og sagt fra at de bare må ringe om de trenger en vikar på Nordstrand. Så planlegger jeg å ta opp svømminga på Tøyenbadet. Så kutter jeg ut bilen 5 dager i uka, Så flytter jeg brygge slik at jeg kan ta imot spontane besøk. Beskjeden til alle som kjenner meg og leser dette er: Dersom du er i byen og har lyst på en kopp kaffe, sjekk om jeg er i skuta spar utgiftene. Send sms til 92624688 og kaffen er klar på Aker Brygge! Men likevel er det som utfordrer meg mest er det som jeg er mest usikker på: Jeg har lyst å bruke det jeg kan på noe frivillig arbeid. Hva skal det bli? Tror jeg skal ta kontakt med Røde Kors eller Kirkens Bymisjon og prøve å finne svaret. Uansett: som pensjonist vil jeg stå opp morran og ha ett eller annet som utfordrer meg. Jeg lover at jeg skal være ærlig på dette og fortelle hvor det ender.

Men til våren skal jeg kaste loss. Og om det frister å være med så fortell meg det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.