onsdag 31. august 2016

Regn, vind, siste sommerdag - Bergen og Tour de Fjords

Endelig klarer signalfangerboksen min å finne sånne internettsignaler. Skulle jo egentlig bare mangle når jeg ligger fortøyd ved Bryggen i Bergen.

Utsikt mot Selje, Selja og Sildagapet.
(ergo ble det topptur!)

På lokalsendingene i radio blir det stadig fortalt om nye værrekorder i Hordaland. Det dreier seg da om regnrekord for august måned i Bergen. Da det fortsatt er nesten 20 timer igjen av august er det ikke helt klart hvor god rekorden blir, men vi snakker om nesten 330 mm nedbør på en måned! Egentlig bare krydder for mine måneder i nord!

Endelig møttes vi. Thomas, Guro og Hennie. 


Hennie koste seg på stranda


Joda - hu fikk kjenne på vannet.


Full skute på vei til Selja.


Førstereis


Arne fant løsninga mot knotten.


Fra Sunnivagrotten.

Men jeg hadde ei topp helg i Selje sammen med Hennie, Guro og Thomas. Timinga til å finne et værøye som ga muligheter for turer ut kunne ikke vært bedre. Og Stadt byr på en tøff natur - naken og forblåst, magiske strender, høye topper, men først og fremst et utsyn uansett hvor en er. Vi fikk også en tur ut til øya Selja med klosterruinene og St Sunnivas grotte.

Og kloster har vært sentralt for meg siste uke. Jeg så at det vandret noen karer rundt i Selje med lange svarte kapper og sånne munkeluer. Sjegget var også på plass hos dem. Trodde jo at klosterlivet i Selje var over for 7 - 800 år siden, men dette tydet jo på at det fortsatt var klosteraktivitet. Dermed banka jeg på døra der de gikk inn - Hellige Sunnivas Kloster. Det ble et flott opplevelse - og spesiell opplevelse. Det så jo ikke ut som et kloster slik vi forestiller oss det. Et vanlig hus i sentrum som de gjorde nødvendig opppussing på - men kloster likevel. Det var et kloster under den georgianske ortodokse kirke og patriarken i Tblisi. Men munkene hadde store planer for framtida. De dro fram tegningene på klosteret de håpet å kunne reise på Ersholmen, en liten holme mellom Selja og Selje. I tillegg har de liggende ei kirke klar for utsending i Romania. Denne var tenkt reist på Selja.

Skutemunker.


Kul type!


Ei gammal stua kan bli til kirkerom -
fullt av symbolikk

Fikk med meg ei morgenmesse. Nesten 2 timer med utrolig mye ritualer og symbolske handlinger. Jeg skjønte ikke et ord, men fint var det lell. Etter messe var det jo tid for dagens første måltid. Selvfølgelig skulle jeg også spise. Gleda meg til å spørre og grave, men det ble ikke helt slik. Måltidene blir inntatt i stillhet. Altså ble det ikke veksla et ord under måltidet. Men fasol var godt - en slags bønnestuing med spicy spiss. Når Hennie, Guro og Thomas kom måtte jeg jo dra dem også inn i klosteret. Stor stas. Kanskje jeg skulle avslutte som munk? Da trenger jeg jo ikke tenke på hus og damer! Men da munkene ikke eier noen ting betyr jo det at jeg også må kvitte meg med skuta. Det blir i vanskeligste laget. Det måtte da bli at skuta kunne få status som kloster. Tjaa?? Får tenke litt mer på det der tror jeg. Jeg hadde også munkebesøk i skuta. Når de kom inn i salongen og fikk se ikonet jeg har hengende der var det rett bort å kysse det, samtidig som de korset seg. Ikonene har en helt sentral plass i deres religiøse liv. De er mer enn bare bilder - nesten som et vindu inn til det som er avbildet. Uansett så ble møtet med munkene overraskende positivt. Dem var kule typer som var fornøyde med livet de hadde valgt. Når da prestemunk Archimandrite  Damaskinos i tillegg var StarWars fan ble mange fordommer gjort til skamme.

Prestemunk Archimandrite Damaskinos -
StarWars fan.

Hadde egentlig tenkt å fortsette seilasen sørover mot Haugesund idag, men fant ut at jeg blir liggende her en dag. Ser for meg at jeg kan få TV tid i dag, og det kan jeg jo ikke la gå fra meg. Skuta ligger fortøyd på Bryggen i Bergen - rett ved målgang av første etappe av sykkelrittet Tour de Fjords. Her er fullt av kamera og masse styr. Jeg må jo selvfølgelig fikse på håret og gjøre meg klar som linselus. Følg med. En annen grunn til å ta det litt med ro er at jeg faktisk var litt sliten. Jeg grudde meg litt for strekket Selje - Bergen. Skitvær med regn, vind og dårlig sikt. I tillegg tror jeg at hendelsen jeg hadde sør for Florø for noen år siden lå og murret litt. Nå er strekket gjort ihvertfall - og godt er det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.