onsdag 24. august 2016

Pitstop i Selje

Hei venner. Ligger i Selje som ligger på sørsida av Stadtlandet. Ergo har jeg gjort rundinga av Stadt. Når jeg går langs kysten i en liten båt og med liten erfaring blir det jo til at disse strekkene man hører om som utfordrende og skumle blir litt ekstra spennende. De ligger ubeskyttet for storhavet, ofte vindutsatte, noen har sterke strømmer mens andre er ureine med mye skjær og grunner. Jeg krysser av for Folda, Hustadvika og Stadt. Problemfritt - selv om seilasen over Folda ble en våt, kald og lang dag med mye bølger. Da er det vel egentlig bare Sletta og Jæren/Lista av de spesielle obs-strekkene som gjenstår denne høsten. Og det er jo ikke verre enn at jeg venter på det rette været.

Nå kommer disse tidlige høstmorgenene med tåke.

Godt å få kokkevikar. Eli lager magisk
omelett - som mettet i en hel dag.

Rullesteinsanking på Alnes.

Idag skal jeg bruke bloggen til å klage litt. Kan jo ikke bare være positiv og se lyst på alt. I skuta har jeg internett ombord. Jeg har en liten boks som skal fange signalet som flyr gjennom lufta. Dette signalet betaler jeg for én gang hver måned. De folka som sender ut signalet som skal gi meg internett forteller at de har den beste dekninga både til lands og vanns. De er veldig aktive på å fortelle dette. Jeg har betalt for og klart å fange dette signalet i mange år. Det har vært klart og tydelig på brygga i Oslo og stort sett så lenge jeg har sett land på Øst- og Sørlandet. Men i løpet av de månedene jeg har vært på tur i år har det vel nesten vært unntaket at signalet har nådd fram til min lille signalfangerboks. Det finnes heldigvis flere som sender ut sånne internettsignaler, og løsninga har vært å bruke mobilen som signalfanger. De som sender signalet til mobilen min er noen andre folk enn de som jeg betaler til for signaler jeg ikke får tak i. Og det er mange som er på båttur som betaler for de samme signalene som meg, og som opplever at heller ikke de får det de betaler for. Jeg har kanskje truffet nesten en million skippere som forteller dette. Jeg fortalte at jeg nå er ved brygga i Selje. Der forteller Ice.net på sine hjemmesider at det skal være "meget god dekning". Min signalfangerboks sier at det ikke finnes antydning til noe signal. Derfor er det bra at mobilen hjelper med dette her. Når jeg prøver å ringe dem er det ingen som svarer selv om de skriver på hjemmesidene at jeg hos dem skal få "mer data, mer dekning, mer fart, mer ærlighet og mer åpenhet". Tullprat. Skjønner ikke at dem tør. Nok klaging fra meg - måtte bare få det ut.

Mot Selje, Røysetfjorden og Sildegapet.

Nok en av disse kveldene. No i Selje.

Igår gikk jeg på topptur igjen. Igår kveld hadde jeg kramper i leggene. Idag har jeg vondt i beina. Fasiten er at gjennom vinteren så skal de samme beina forberedes bedre for nye toppturer neste år. Men det er skikkelig dumt at når du endelig har klart å få opp kondisen på akseptabelt nivå, så er den samme kondisen under akseptabelt nivå etter noen uker på sjøen. Det er ikke så lett å finne en god turløype ombord på skuta. Den er 11 meter lang og 3,5 meter bred. Har jo hørt at det skal være bra å gå i trapper. Trappa i skuta har 3 trinn. Tror kanskje det er i minste laget. Derfor skal jeg nok på framtidige turer bruke oppholdene på land noe bedre på det å gå turer. En annen løsning på det å klare toppturene uten å ende opp med vonde bein kan være å finne ut hvor høy en topp må være. Må vi nødvendigvis klatre mange hundre meter over havet for å notere oss for en topptur? Jeg har sett mange fine topper på øyer og holmer som kanskje bare er 50 -100 meter høye. Noen vil kanskje kalle dem kuler, og det blir kanskje litt kleint å fortelle at idag har jeg vært på kultur (her skal trykket ligge på kul).

Nå er det bare et par dager så får jeg besøk av Guro, Thomas og Hennie. Gler meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.