tirsdag 16. august 2016

Nå er det trekk sørover.

Ja nå har jeg slått følge med fuglene og trekker sør igjen. Men som dere vet vil de til våren igjen sette kursen mot nord. Kloke fugler. Tror jeg kommer til å høre på dem.

Hvem er det syklistene har lært av??

Det er selverkjennelsens tid når man seiler langt alene. Det blir liksom så god tid til å finne ut av ting. Tidligere har jeg nevnt at jeg er verdens dårligste fisker. I tillegg har jeg nå funnet ut at jeg også er verdens dårligste fuglekjenner. Joda - jeg kan peke ut måsen, kråka, sjura, ea, ørna og papegøya, men så er det også nesten stopp. Ja - for jeg klarer jo å ta gjøken på lyden, men har jo ikke peiling på åssen han ser ut.  Uansett er det jo greit å vite at det finnes noen hull som kan fylles med kunnskap. Det er jo noe jeg har god tid til nå!

Fullt av niser idag tidlig i sjøen sør for Bessaker.

Men rett skal være rett. Selv om jeg også tidligere har forkynt at jeg er en dårlig fisker, så er jeg nesten som et leksikon på å kjenne igjen de forskjellige fiskeartene. Det er ikke mer enn et par dager siden jeg kunne sole meg i glansen av å kunne gi svarene på alt (eller ihvertfall det som jeg ble utfordret på) som hadde med fisk å gjøre. På brygge oppe i Rørvik fortøyde det 2 kamerater fra Tyskland. De hadde seilt opp fra Hamburg med retning Tromsø og så Spitsbergen. Tøffe karer i en båt så vidt over 20 fot. Vel fortøyd kasta han ene ut et snøre og dro straks opp en fin torsk. Han var noe i villrede på hva han så skulle gjøre med skapningen. Forsiktig nærmet jeg meg for å kunne gi ham fortjent skryt. Første spørmål var om dette var en fisk som kunne spises. Dette var jo det samme som å trykke på "playknappen" på den lokale ekspert. Jeg dro et lengre foredrag om "cod" og dens betydning for oss som lever her oppe i nord. Til slutt dro jeg den litt i sjegget bare for å understreke at dette er kjennetegnet på "coden".  I tillegg kan jeg jo plukke ut: mort, gjedde ( har jo bodd noen år nær Nitelva), sei, steinbit, kveite, flyndre og makrekk. Alt dette uten å google! Det er jo bortimot full pott. Ja - gullfisken slørehale kan jeg også. 

Obligatorisk bilde. Hestmannen i bakgrunnen.

Akkurat nå kommer faktisk godværet tilbake. Er rett utenfor Ørland og innseilinga til Trondheimsfjorden. Har Frøya rett sør for meg. Det gikk 4 F16 over hodet på meg her. I løpet av 30 sekunder var dem borte bak fjellet jeg startet ved for 6 timer siden!! Kan ikke skjønne at de får med seg noe av denne vakre naturen. Dem om det.

Må jo legge ut et mimrebilde fra en av mange
gode morgenstunder i Lofoten. Her Ballstad.

Til slutt i dag. Tenkte at jeg føler det samme som Bjarne Brønbo i DDE når han kjørte opp E6 og lurte på "kem som lå i arman hennes no". Jeg kjører kanskje ikke E6, men jeg følger derimot leia sørover og snart får jeg hilse på Hennie. Hun har lovet å møte meg i Selje. Gleder meg. Det blir jo mitt første skikkelige møte med mitt barnebarn. Guro har vært omtenksom og sendt meg mange sånne snapchatter og det har jo mange dager vært dagens høydepunkt. Men nå blir det et skikkelig treff mellom bestefar og Hennie. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.