mandag 30. mai 2016

Saktefort

Her følger en ny "oppdagelse" og opplevelse fra meg. På tur alene i seilbåt blir det nok av tid for og med meg selv. Noe av denne tida blir jo brukt til å dra i ett eller annet tau. Jeg har 12 forskjellige tau å velge mellom. Når jeg så har dratt i et tau titter jeg opp i seilet og lurer på om det var lurt å dra i det tauet. Kanskje jeg heller skulle dratt i et annet tau? ... eller tvert imot - slakke av på tauet. Når jeg så har funnet fram til riktige svar så er det godt mulig at vinden har dreid litt eller at jeg må sette ny kurs. Da er det "påan igjen". Klok av skade vet jeg jo at det også er ganske lurt å se på kartet - hvor jeg er og hvor jeg er på vei. Mens jeg holder på med dette så er det slett ikke usannsynlig at jeg finner ut at det er på tide å dra i tauet på nytt.

Street art - type Vallersund

Men "oppdagelsen" min handler ikke om å dra i et tau. Den handler om å ha god tid og leve sakte. Jada - jeg husker at jeg i noen innlegg her har skrevet om at turen går for fort. Men likevel - turen min går sånn saktefort. Hurtigruta gjorde kysten minutt for minutt.  Nå har jeg både møtt og blitt passert av Hurtigruta. Den raser jo forbi kysten! Ihvertfall sammelignet med en seilbåt. Her snakker vi norskekysten sekund for sekund. Et fjell inne på land får du tid å se og studere i timesvis fra nesten alle vinkler. Det er nesten som jeg er på samme sted hele tiden, men likevel underveis. OK - kanskje ikke noen revulsjonerende "oppdagelse", men for meg er det en utrolig fin erfaring - å bevege seg i sakte fart. Det gjør noe med meg. Å være akkurat her over tid.

Fortsatt Street Art Vallersund.

Underveis fra Shetland oppdaget jeg at motoren min lakk olje! Så for meg et langt og dyrt opphold på land. Nærmere sjekk etter en natts søvn i havn i Ålesund viste at det var en gummihette på et avtappingsrør som ikke var tett. Ny hette kostet meg 35,- og problemet var løst. Da hadde jeg jo spart så mye at jeg tok meg råd til leiebil en uke. Var innom Konnerud, Oslo, Nittedal og Elverum. Godt å møte venner og familie. Var også innom jobben en tur og fikk bekreftet at jeg er fornøyd med nåværende stilling som pensjonist. Kollega Iver Berg Olsen søkte og fikk hyre på Olivia. Han mønstrer på i Brønnøysund 4. juni. Han får en ukes prøvetid.

Det er så bra!

En stor takk til Eli og Frode som hadde tilsyn med skuta mens den lå i Brosundet. Det var godt å se dere og ikke minst Solveig - niese med tæl.

Nesten til slutt en liten quisoppgave: Hvor ble det holdt riksmøte i 1533 ledet av erkebiskop Olav Engelbrektsson? Ifølge reglene er det selvfølgelig ikke lov med hjelpemidler (Google, Kvasir, Yahoo osv.). Vinneren får tilsendt premie. Husk navn og adresse i svaret som kan legges inn som en kommentar. Tips: Lille post... du min due. Hva gjør man ikke for å glede leserne?

Helt til slutt: Stor interesse for mine annonseinntekter her på bloggen. Hyggelig det, men mindre hyggelig at saldoen går ned uten at jeg har tatt ut noe! Står nå med en total på 13,63 kr.

Tja - kanskje ikke noe å satse på?

2 kommentarer:

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.