tirsdag 7. juni 2016

Hjemtrakter.

De siste årene har jeg levd og bodd i båt. Det har vært et godt liv. Kanskje har det ligget et ønske om å leve enkelt og fritt. Litt sånn som sneglen som bærer huset med seg. Jeg har ikke kunnet omgi meg med all verdens ting. Plassen er jo begrenset og dermed blir det en liten vurdering på lite og stort. Trenger jeg det? Vi det bli brukt? Likevel har jeg jo ikke manglet en eneste ting! Jeg har bøker, TV, musikk, symaskin, verktøy og alt jeg trenger for å kunne holde meg i aktivitet. Og det er hele tiden noe som må sjekkes eller fikses i en båt. Jo - det er et bra liv. Og så tar jeg med meg alt sammen og opplever nye steder, nye havner og nye folk. Kan jo ikke ha det bedre. Men kjenner likevel på at jeg har litt problemer med å kunne kalle skuta et hjem. Tror nok at jeg etterhvert må skaffe meg en fast base, et hus som kan bli et hjem. Tiden vil vise hva det blir til.

Endelig i havn i Brønnøysund! Mål er nådd.

Nå er jeg på Helgelandskysten. Jeg har vært noen dager her på Tjøtta. Det har jo ligget som et av mine store mål å seile hit opp. Det var en spesiell opplevelse å skimte Torghatten der framme. Og komme seilende til Brønnøysund i egen skute. Det er jo her jeg har alle mine aner  - og uendelig mange minner herfra helt fra tidlig barndom. Og jeg klarer ikke å skrive ut hvor mektig og fin naturen her oppe er. Derfor en sterk anbefaling fra meg om at en gang må dere besøke området. Hav, fjorder, fjell, øyer, holmer og kritthvite strender. Fisk og fugler. Har sett 2 havørner foreløpig - mektige fugler. Men aller mest gjestfrie folk som møter deg overalt.


Myrull pynter Tjøtta.


Selv i gråvær er Helgeland fargerikt.

Denne uka har jeg endelig mannskap. Det var godt å få selskap. Iver Berg-Olsen som jeg har jobbet sammen med "stammer" fra Tjøtta og har hytte her oppe. En spasertur i bygda er en opplevelse. Alle har tid - slår av en prat - og tar imot "framandfolk" med åpne armer. Tenker det må være et bra sted å leve.

Nå står seilet bra Iver!


Evy og Sissel koker garnfarge av steinlav.


Hjemmefarga garn av naturfarger.


Idag har Iver og jeg rusla rundt i fjæra og leita rekved til dørskilt. Til helga går "Tjøtta Maraton" av stabelen, og da bidrar alle med sitt. Selv jeg som "framandkar" er tatt med i arrangørstaben! Med min historie fra skiskytinga ble det fort klart at Iver og jeg skulle stå for startskuddet inne i Sandesjøen.

Endelig fikk jeg kontroll på vindmåleren
i toppen av masta.


Til slutt: Gratulere til yngstedatter Oda som idag er ferdig utdannet sykepleier. Nå setter hun kursen nordover igjen og blir sykepleier i 2. bataljon på Skjold. Gratulerer Oda med vel gjennomført sykepleierutdanning i Elverum.

Oda er idag ferdig utdannet
befal og sykepleier.


1 kommentar:

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.