torsdag 12. mai 2016

Avstikker.

I forrige innlegg sa jeg noe om at denne ferden min jo går altfor fort. Tiltak måtte til. Tror egentlig jeg for tida kan sammenlignes med en unge (og noen større også forresten) som akkurat har sluppet inn hovedinngangen på Liseberg. Prøv å be dem om å ta det med ro! Ikke helt lett å bli hørt. Uansett er denne nyvunne følelse av frihet stor. Det var jo ikke slik at jeg opplevde arbeidslivet som noe negativt eller som en "tvangstrøye". Tvert imot. Jeg opplevde mitt arbeid med mennesker som godt og meningsfylt, men nå altså et helt annet liv som jeg har gledet meg til.

Tiltak måtte altså til, og jeg gikk for en avstikker fra ruta mot nord. Fra Espevær utenfor Bømlo satte jeg kurs rett vest - seilte i 29 timer - og fortøyde skuta i Lerwick på Shetland. Hadde vind fra nord 10 - 15 m/s. Frisk seilas. Seilte over hit sommeren for 5 år siden, og ble fasinert av øyene her ute i vest - den nakne naturen og deres nære bånd til Norge. Her er mange norske gatenavn og jeg passerte akkurat en "Takeaway" med navnet "Faerdie maet". Stilig. Ellers er det også sånn at 17. mai markeres godt her. Det har allerede begynt å kommer båter som har seilt over for å oppleve en annerledes 17. mai. Tror jeg tar med meg den opplevelsen. Dessuten vil det være ruskete vær fram til da, og dermed er det helt greit å vente med overfarten til Ålesund til det har roet seg. Har gjort klar sykkelen og vil nok bruke noen dager på nye oppdagelser.

Magisk øyeblikk når den kommer opp i havet.


For å få tilgang på et fritt wifi fikk jeg nøkkelen til Lerwick Boating Club. Satt mutters alene her i går kveld, inntil det plutselig begynte å ramle inn damer i alle aldre!? De åpnet kafeen og med hver sin halvliter begynte de å konkurrere. Det var "The dartladies of Shetland" som hadde sin ukentlige samling med øl, vin, jabbing og pilkasting. Og de var jo helt rå med pilene - selv ville jeg vel vært fornøyd om jeg hadde truffet skiva.

Presisjon fra en av "The dartladies of Shetland"

Som dere ser her på bloggen har jeg lagt inn en eller annen kode for at det skal kunne legges inn en annonse som jeg kan få inntekter på.  Inntekter er jo helt greit og dette lover virkelig bra. På 2 uker har jeg tjent 13,06 kroner! Utbetaling vil ikke skje før jeg når 800,-. Greit å ha noe å se fram til.

3 kommentarer:

  1. Du er tøff Knut. Tilfeldig at jeg googlet deg i dag siden jeg er på Lovisenberg Diakonale sykehus. Så finner jeg et søskenbarn som seiler mutters alene ute på det store havet.

    SvarSlett
  2. Du er tøff Knut. Tilfeldig at jeg googlet deg i dag siden jeg er på Lovisenberg Diakonale sykehus. Så finner jeg et søskenbarn som seiler mutters alene ute på det store havet.

    SvarSlett
  3. Takk for det Jon. Håper du får god behandling der og hils til Kristi Spilling (en god venn som arbeider der).

    SvarSlett

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.