søndag 8. mai 2016

Hastverk?

En uke og en dag siden jeg kastet loss fra Oslo - og ligger nå til havn i Kvitsøy. Et koselig lite fiskevær 12 nm mil ut fra Stavanger. Hvis resten av seilasen min gjøres i samme tempo er jeg tilbake i Oslo i slutten av juni! Det er jo ikke helt planen så nå skal det bremses opp. Tror kanskje det er slik at det jeg har sett fram til endelig er her, og da ble det "litt mye tran" de første dagene. Men tanken på at det egentlig ikke er noen tidsfrist eller noen arbeidsforpliktelser tar nok litt tid å få inn i hodet. Uansett tenker jeg på dette som et stort privilegium, at jeg kan få ta en slik tur mens jeg ennå har helse og styrke til det. Gled dere til pensjonstilværelsen!

Noe stamping de første dagene.

En annen forklaring på at jeg ligger foran skjemaet er bare så enkel at jeg synes det er moro å seile. Da jeg rundet Lindesnes etter å ha gått fra Mandal var tanken å gå inn til Korshavn, men det ble så bra sønnavind så... "nei jeg fortsetter til Farsund"......."neijeg tar den opp til Flekkefjord""... da jeg kom så langt at jeg så skulle inn der var det bare helt umulig å bryte en sånn seilas så jeg seilte opp til Egersund. 10-12 sm sønnavind ga behagelig og morsom seilas.

Men sånn kan det også være.

En mulighet - for en som har god tid - og som har slått meg er jo at jeg kan legge inn en liten omvei, og da frister turen over til Shetland. Var jo over der sommeren 2011 og det frister til gjentagelse. Kunne så satt kursen mot Ålesund derfra. Har lovt Solveig en seiltur når jeg kommer dit, så dit skal jeg uansett. Men evt Shetland er litt avhengig av vær og vind og hva jeg tenker om et par dager.

8. mai i øyriket Kvitsøy.

En siste mulighet er å fortøye skuta noen dager og så ta meg til Konnerud noen dager. Der er det ei lita jente som heter Hennie som jeg gleder meg til å se igjen. Den muligheten vil jeg helt sikkert benytte meg av, men drøyer den nok noen uker. Guro sender SnapChatter og det hjelper godt på.

Mange hyggelige møter på brygga. Idag har Ola tipset meg om flotte små havner videre nordover opp til Florø. Havner jeg ellers ikke ville hatt anelse om: Bekkjarvik, Røvær, Espevær, Brandasund, Bakkasund, Kleppavika, Strøsshavn, Utvær, Kolgrov pluss pluss. Igår ble jeg invitert ombord på middag hos en hyggelig famile fra Stavanger. Far og sønn  -  Magnus og Jens - ville gjerne høre om mine planer. I det hele tatt mye trivelig folk rundt omkring. Og det er mange på min alder som virkelig er tøffe og lever en god alderdom. Paret i nabobåten  nærmet seg 70 -  sist sommer rundet de Nordkapp og i år skulle de opp til Lofoten. For 4 år siden hadde han seilt over til Grønland!

Olivia og "Grønlandsskuta"

Vi har fått sommer! 23 grader her langt uti havet! Selvfølgelig blitt solbrent på beina. Her i Kvitsøy som er Norges minste kommune i areal og med ca 1000 innbyggere er det like mange holmer og skjær som dager i året. Blåste opp kajakken og utforsket noen av øyene. Magisk. Glemte som vanlig det som heter solkrem.

Strandhugg på en holme.


Noen klarer seg alltid!

Til slutt: Om noen av dere har lyst og mulighet er dere velkommen om bord som mannskap i skuta.


3 kommentarer:

  1. Hipp hurra, gratulerer med dagen, bestefar! Så moro å lese:) Hennie vil også ha besøk av deg!! Kos deg i sola og pass på å ikke bli snøblind utpå der 😝😝

    SvarSlett
  2. Kjekt å lese bloggen din Knut. Og, kjekt du ville spise middag med oss! Kommer til å stikke innom her av og til for å følge deg på ferden. Hilsen Gunn Helen (hun som laget maten;-))

    SvarSlett
  3. Så mange fine bilder, Knut! Jeg fikk skikkelig lyst til å dra til Kvitsøy å utforske �� Er spent på neste blogginnlegg! Hilsen Anne (som traff deg i Lerwick).

    SvarSlett

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.