mandag 14. mai 2012

Ikke helt som planlagt!


Da jeg seilte over til Shetland sist sommer var det ved runding av Lindesnes jeg fikk problemer med motor. Den gang var det noe så ufarlig som et papirflak i tanken. I år kom problemene med motor litt tidligere - utenfor Kristiansand! Vet ikke hva greia er, men lyden fra motoren var stygg før jeg stoppet den. Da var det bare å sette kursen inn mot Kristiansand for seil. Vind var det nok av - da den meldte kulingen allerede kjentes godt. Det gikk greit inn mellom øyene, men der inne var vinden ustabil og skiftende. Fikk hjelp av en cabincruiser til å taue meg de siste meterene inn til brygga. Vel framme der klarte den cabincruisern å kjøre tauet inn i propellen sin!! De var ute på jomfruturen. Knut på med våtdrakt og ned under for å løsne tau. Jeg skal kjøpe meg hette til den våtdrakta! Hodet begynner å tines nå! Morgendagen må dermed brukes til å finne folka som kan motoren og bruke feriebudsjettet på dem.  Motoren er jo ny - bare gått 350 timer!   Ja dagens posisjon er: N 58-07-12 E 008-05-30. Brygga heter Tømmerstø. Planen for dagens rapportering var fra Farsund, men den gang ei!


5 kommentarer:

  1. Hei Knut,

    Så morsomt at du har fått deg blogg – jeg blir nå din faste følger og største fan!

    Kjedelig med motor og jomfruens propell, men jeg vet du vil fikse det.

    God seiltur – vær forsiktig a!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eline. Takk for optimismen din.... jomfruens propell fiksa jeg.... er mer usikker på hva som har skjedd med maskina mi. Venter en tekniker i dag.

      Slett
    2. En tekniker er alltid bra - detta blir bra!

      Slett
  2. Da blir det frem med årene når det er vindstille.. Noe som er ganske utenklig

    SvarSlett
  3. Hei Knut, er du på langtur igjen? Synd med den dårlige starten, håper at det ikke er så ille som det kan høres! Når du kommer til Farsund, for det gjør du sikkert, må du ta turen innom Eikvåg og Loshavn. I Eikvåg ligger min fars barndomshjem helt på bryggekanten, der har vi ligget på magen og fisket krabber så vi fikk mareritt med krabbeinvasjon om natta!! Flott mulighet til å ankre opp for natten der slik frakteskutene gjorde på stormfulle gamledager i påvente av forhold gode nok til å gå rundt Lista. God tur videre. Krysser fingrene!

    SvarSlett

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.