lørdag 11. juni 2016

Landkrabbe på Tjøtta.

Imorra kaster jeg loss igjen etter en uke som landkrabbe her på Tjøtta. Først må jeg bare fortelle om en rar opplevelse. Jeg sitter i stua til Evy og Dag og føler at jeg kjenner meg igjen på noe - selv om jeg ikke har vært i den stua før. Etterhvert kommer jeg stadig vekk til å titte på et bilde som henger på veggen. Det er jo der jeg kjenner meg igjen! Det er jo fra Nordre Tolbugate i Tromsø. Jeg bodde jo akkurat der i det bildet det første året vi flyttet fra Brønnøusund. Vi snakker da 1957 -58.  Jeg sto knyttet til en stolpe der for at jeg ikke skulle stikke av. Som i et løpebånd!

Min barndoms gate i Tromsø.


Har hatt noen dager med Brånarver.

Et sånt skilt finner du neppe i Oslo?

Har ikke noe bestemt mål de nærmeste ukene, bortsett fra å søke opp gode plasser og gode folk. Og det er nok øyer og holmer å velge i! Kanskje jeg finner en fin ankerplass og tar ut kajakken. Været er også nå mye varmere. Til alle de som ikke har besøkt Helgeland kan jeg bare gi mine sterkeste anbefalinger. Som agn kan du klikke på denne linken: Eventyret Helgeland . Den forteller blant annet det gamle sagnet om fjellene her oppe og du får vite hvorfor Torghatten har et hull tvers gjennom fjellet. Den største usikkerheten med å reise hit opp er selvfølgelig været. Derfor er det godt å ha god tid!

I fjæra ser du fortsatt striper av
deigsøl da de 7 søstre flyktet fra Hestmannen.

Denne uka har det blåst godt fra nord - og da blir det fort kaldt her. Sist onsdag tok vi likevel ut skuta og seilte sørover til Hommelstø i Velfjord. På vei dit plukket vi opp fetter Signar på Horn. Artig å få ham på besøk i skuta. I Hommelstø fikk vi med oss foredrag av Marius Nergård Pettersen som fortalte om sitt forhold til villmarka Lomsdal Visten, også kalt det "Det gjemte landet". Artig å oppleve en nittedøl motivere og inspirere lokalfolket her oppe til å oppdage villmarka de lever nært på. Seilturen inn gikk forrykende med opptil 15 sekundmeter vind rett i rompa. Det ble desto mer stamping og slit på vei tilbake. Var framme på Tjøtta igjen kl 03.00.

Dag har levd med havet og båter -
artig å gi ham hans første seiltur!

Jeg liker når fellesskapet skaper nettopp fellesskap og aktivitet. Derfor var det lett for meg meg å koble meg på forberedelsene til Alstahaug Maraton som gikk av stabelen idag. Dette er et lite samfunn som hvert år arrangerer maraton, sommardansen, Tjøttadagene pluss pluss. Ting bare glir og alle er med. Tenker det er mye bra livskvalitet i det å få være en del av det. Det er bruk for alle.

Teltrigging på Tjøttø Gård.

Jørn og Iver fikser startseil.

Haldor Rosø vant klassen 90 -94 år.
Det var heldigvis mange distanser å velge mellom,
han starta fra brua - og den er langt fra mål!

Speakertjenesten med Knut Nilsen godt plassert oppi låveveggen.

Folkeliv. Dobbelklikk for å starte video.


Takk til Iver for ei fin uke sammen.

Iver fikk svidd inn historia si i lær.

(Om du klikker på et bilde får du dem alle i full størrelse som framvisning.)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.