torsdag 30. juni 2016

Verdens dårligste ....

Har ingen problem med å innrømme det - "Jeg er en helt elendig fisker!". Husker jeg var med bestefar og pappa som liten gutt ut i færingen for å dra fiskegarn. De hadde kunne meene og visste akkurat hvor garna skulle settes og fisk var det alltid i garna når de blei dratt. Dette er nok dessverre kunnskap som jeg ikke kan føre videre. Min fiskekarriere er nok begrenset til at jeg har kjeksa noen ørekyter i Nitelva - og selvfølgelig har jeg juksa opp noen torsk i Brønnøysund. 

Andre fiskere kan skryte av fiskebilder -
jeg må nøye med med å skryte av fiskeutstyret.

Men nå skal det bli andre og nye boller. Har gått til innkjøp av ny stang og er utstyrt med noe de kaller for jigg. Visstnok det som skal til for å ta kveita. Når jeg også fikk et lynkurs i "Hvordan fange kveita" i butikken er jeg svært optimistisk med tanke på fangsten. Jeg vil selvfølgelig rapportere (skryte av) fangsten her på bloggen.

Enda et skrytebilde i sjangeren "Hjemme hos" -
enhver langtur båt har en sånn fruktkøye -
fant en passende hos Søstrene Grene i Bodø.
Løken ble kjøpt inn som pynt.

Når jeg er inne på hva jeg er dårlig på kan jeg like godt ta med sånn snap. Der skal det trykkes og holdes og lastes inn på nytt - og før jeg har fått sjekket hva det var som kom har jeg klart å slette eller brukt opp tilgjengelig sekunder det skulle kunne sees. Men mange snapper kommer likevel velberget gjennom trykkinga og det blir et lite høydepunkt på dagene når ei lita Hennie hilser på gjennom en snap.

En av 340 soldager i Bliksvær.

Bliksvær - frodig og fargerikt.

Kirka i Bliksvær -
eneste private kirke i Norge.

Ligger nå i Bliksvær. Det er ca 10 nm utfor Bodø. Sola skinner natt og dag - og idag sier dem på Yr at det skal bli over 20 grader. Er redd for at jeg kan bli mistenkt for å få honorar av reiselivsbransjen på Helgeland når jeg forteller om seilturen her oppe. Men det er jo alltid godt med litt ekstrainntekter som pensjonist - spesielt når prosjektet med reklameinntekter ikke ble helt hva jeg håpet på. Saldoen der er nå kommet opp i 49,53 kroner. Men Bliksvær - nok en perle i kjedet. Kanskje selve perla. Det blir kalt Helgelands Hawaii - hvite strender, 430 soldager i året, 23 grader i vannet pluss pluss. Det eneste som mangler er utleie av solsenger og butikk og restaurant og folk. Men det er jo nettopp det som mangler som gir Bliksvær magien. Det er et øyvær som på seksti- syttitallet hadde ca 150 fastboende. De levde av jorda og fiske. Så ble skoletilbudet redusert ved at ungene måtte inn til Bodø fra 8. klasse og dermed startet fraflyttinga. Idag er det 1,5 fastboende i Bliksvær. Men til gjengjeld er Nils Thommesen så driftig at han veier opp for minst 10 gjennomsnitter. Han har blandt annet bestemt seg for at øya skal få tilbake naturen den hadde for 50 år siden, før gjengroing og skogvokst forandret Bliksvær. Han har nå satt opp et gjerde på 1,5 km slik at den sørlige del av øya kan avskoges ved hjelp av sauer og hogst! Da han på tidlig på nittitallet fikk høre at kirkegården her skulle nedlegges og flyttes inn på fastlandet tok han tak. Begrunnelsen for nedleggelsen var at det ikke fantes noe kirke i Bliksvær ute der begravelser kunne forrettes fra. Idag har Bliksvær kirkegård og kirke! Bygget og betalt av Nils og kona Eva.

Rekved fra Russland blir til
en prekestol i Bliksvær kirke.

Om du har lyst til å bli bedre kjent med Bliksvær og Nils og Eva kan du gå inn på NRK TV og lete fram en episode fra seinhøsten/vinteren 2015 av "Der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu". Spennende å møte sånne folk.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.