søndag 31. juli 2016

Sørvågen 1933 og 2016

I de fleste familier finnes det et gammelt album med bilder fra"gamle dager". Sånn også i vår familie. Da vi ryddet etter at pappa døde fant jeg et gammelt album jeg husket godt fra barndommen. Bildene var heller ikke glemt. Rart med alt vi lagrer i hodet. I albumet fant jeg noen bilder fra Sørvågen 1933. Dette var bilder som var tatt under lofotfisket. Pappa måtte pent følge sin far på lofotfisket  i 1931, 1932 og 1933. De rodde fisket fra Brønnøysund i en åttring, og han måtte altså være med fra han var bare 13 år. Tenk på hvor stor forskjell det det kan bli på barne- og undomstid bare på en generasjon!

Staskar på brygga i Sørvågen 1933.

Jeg har hatt lyst å se stedet der disse bildene ble tatt i 1933, og kanskje ta de samme bildene 83 år senere. Sigve og jeg sykla over til Sørvågen og begynte å leite etter stedene der bildene var tatt. Ved det første stedet vi trodde stemte med et bilde var det en måsunge som hadde tilhold. Så fort vi nærmet oss var måsemora i stup mot Sigve som skulle være modell. Han utviste stort mot da han likevel stilte seg opp på anvist plass. Resultatet var en rimelig stiv modell som nok likevel befant seg på feil sted.

Ikke lett å stå modell med stadige angrep av måsemora.
"Senk skuldrene mann!"

Fra Sørvågen 1933. Pappa Kåre til høyre. 

Fra Sørvågen 2016. 

Fiskeflåten samlet i Sørvågen 1933.

Sørvågen 2016. Ingen fiskeflåte.

Da vi så spurte en kar som bodde der om han kunne se hvor de gamle bildene var tatt hadde vi en guide som dro oss til stedene der 83 år gamle fotografier var knipset. Denne turen har bydd på mange situasjoner der de lokale viser både gjestfrihet og hjelpsomhet.

Mye hjelpsomhet i nord. Vår lokale fotoguide.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.