onsdag 27. juli 2016

Bare 637 timer!

Jeg fortalte vel ikke om alt igår kveld, og her kommer resten av storyen. Jeg fikk montert inn helt ny motor for 7 år siden. Siden jeg liker best å seile så har den motoren en gangtid på fattige 637 timer. Det er jo så godt som nytt i mitt hode. Jeg tror jeg er rimelig nøye på alt som skal sjekkes og vedlikeholdes på en sånn motor. Likevel - nå er den havarert. Overhaling av den innebærer å plukke den fra hverandre ned på atomnivå og så sette det sammen igjen og håpe at alt er på stell. Overhaling tar lang tid og koster mye i arbeidspenger. Og vi er midt i ferietida og dermed ikke lett å finne noen som kan gjøre en sånn jobb. Ny motor koster bare marginalt mer og da er det bare ut med gammel og inn med ny.

Til besvær.

Ingen kan med sikkerhet si hva som har skjedd, men uansett så sitter den dønn fast og jeg får sjøvann inn i olja. Sigves gamle kollega Marina som nå driver Reine Adventure koblet meg på Lofotens motorguru - han Roger - som visstnok kan få en agurk til å starte. Roger brukte flere timer ombord med hodet dypt inne motorrommet. Han var hjelpsomheten sjøl og måtte til slutt melde pass. Mest sannsynlig snakker vi om at det kommer vann inn via eksosmanifold eller eksosbendet. Dermed er det nå lagt inn en ordre på ny motor hos Jakhelln i Bodø. Leveringstida er 2-3 uker pluss et par dager med arbeid. Opplegget er da i bli tauet ut av havna her i Reine og så seile over til Bodø og til slutt bli tauet inn til kran i Bodø. Plutselig har jeg noen ekstra uker å oppleve på! og plutselig ble det et betydelig innhogg på sparekontoen. Thats life.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har hatt litt problemer med kommentarer.... gi meg gjerne et tips om dere ikke får lagt inn kommentarer.